پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261581
بدترين وضعيت حوزه کشاورزي مربوط به استان چهارمحال و بختياري است
تاریخ انتشار : 1401/08/01 11:52:36
نمایش : 645
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي گفت: بدترين وضعيت حوزه کشاورزي مربوط به استان چهارمحال و بختياري است و علت آن هم غفلت‌هاي است که از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي اين استان صورت گرفته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ حجت الاسلام اميرقلي جعفري نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي در اولين جشنواره ملي موسير در چهارمحال و بختياري؛ اظهار کرد: به واسطه وضعيت اقليمي و محدوديت هاي منابع آبي در آن هيچ راهي براي کشور در حوزه کشاورزي باقي نمانده جز اينکه به سمت بهره وري پيش برود. 
 
وي افزود: هر اقليمي در کشور به تناسب ظرفيت، پتانسيل و قابليت‌هايش بايد کشاورزي را توسعه دهد، در سال‌هاي گذشته در مناطقي که ظرفيت کشاورزي وجود نداشته به اين امر مبادرت شده و آن را توسعه داده‌اند.
 
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بدترين وضعيت حوزه کشاورزي مربوط به استان چهارمحال و بختياري است و علت آن هم غفلت‌هاي است که از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي اين استان صورت گرفته است.
 
جعفري با بيان اينکه حدود ۸۰ الي ۹۰ درصد مصرف آب کشور در حوزه کشاورزي است، عنوان کرد: اگر کشاورزي با اين حجم بالاي مصرف آب به سمت بهره‌وري حرکت کند با فاجعه مواجه خواهيم شد، در همين استان اکثر دشت‌ها ممنوعه يا ممنوعه بحراني هستند.
 
وي با بيان اينکه موسير گونه گياهي بومي در زاگرس و زاگرس مياني اسا، خاطرنشان کرد: بيشترين غناي موسير در کشور مربوط به چهارمحال و بختياري است و نکته عجيب اينکه موسير اين استان به خراسان ارسال و بعد از تبديل به شکل‌هاي مختلف صادر مي‌شود.
 
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: براي آنکه کشت گياهان دارويي تجاري شود بايد در حوزه تحقيقات و ترويج اقدام شود، اگر اين اقليم رويشگاه موسير و ساير گياهان دارويي است، بختياري‌ها بايد بتوانند از آن درآمد کلان داشته باشند و برند آن به نام اين استان ثبت شود.
 
جعفري گفت: برخي گونه‌هاي گياهي به لحاظ ويژگي‌هاي سرزميني و ارتفاعي که در چهارمحال و بختياري وجود دارد، تنها در اين استان قابليت رشد دارد.
 
وي افزود: بسياري از گياهان دارويي در کشور به صورت خام به کشورهاي ديگر صادر مي‌شود و تنها راه جلوگيري از اين موضوع اين است که براساس سند آمايش سرزمين بازار مطمئني براي اين محصولات تعريف شود.
 
نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: چرا بايد در چهارمحال و بختياري که بزرگ‌ترين توليدکننده بادام است، هر سال اين محصول را سرما بزند، فلور گياهان دارويي اين استان نيز بايد به سمت تجاري سازي پيش برود. 
 
جعفري عنوان کرد: الگوي کشت دستوري محقق نمي‌شود، بايد برنامه‌ريزي‌ها براي اين مهم انجام و بازار فروش محصولات پيش‌بيني شود تا کشاورزان راغب به رعايت اين الگو باشند.
 
وي خاطرنشان کرد: ايجاد پالايشگاه گياهان دارويي در اين استان ايده خوبي است که از گذشته نيز مطرح بوده است.
 
انتهاي پيام/۱۰۳۱ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html